تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/10/04 - 08:27
کد خبر: 491696

نگاهی بر آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی؛

آرایش انتخاباتی احزاب/ از شریان و مبنا تا خط و نشان‌های جبهه پایداری برای انتخاب اصلح

آرایش انتخاباتی احزاب/ از شریان و مبنا تا خط و نشان‌های جبهه پایداری برای انتخاب اصلح

در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شناخت صحنه سیاسی کشور، آخرین کنش‌ها و راهبردهای جریانات سیاسی تأثیرگذار و اصلی اصولگرایی و اصلاح طلبی می‌توانند قدرت تحلیل و آنالیز دانشجویان از آنچه که در انتخابات پیش رو، روی می‌دهد را به صورت تصاعدی افزایش دهد از همین رو در گزارش به تازه ترین آرایش جریانات سیاسی خواهیم پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به تدریج آرایش جریان‌های سیاسی در حال شکل‌گیری است، البته هنوز خبری از برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی نیست و مشخص نیست مردم باید به چه برنامه هایی رأی بدهند.

در میان اصولگرایان، ائتلاف‌های مختلفی شکل گرفته است. شورای ائتلاف، شورای وحدت، مبنا، شریان، جبهه پایداری و جماران بخشی از این تشکل‌ها هستند، از سویی اصلاح‌طلبان هم دچار تشتت هستند. جبهه اصلاحات به عنوان مرجع تصمیم گیری در این جریان ضمن اعتراض به چگونگی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات،فعال بنایی برای اتخاذ تصمیم ندارد، اما احزاب اصلاح طلب هرکدام دیدگاه‌های متفاوتی به چگونگی حضور در انتخابات دارند و برخی به دنبال تهیه لیست‌های خود بوده و برخی دیگر چنین قصدی ندارند.

آنها اعلام کرده‌اند که مهمترین چالشی که با آن مواجه هستند، تعداد کم افرادی است که از سوی این جریان در انتخابات شرکت کرده و تایید صلاحیت شده اند. جریان اعتدال حامی حسن روحانی هم معتقد به حضور در انتخابات بوده و در حال آماده کردن لیست انتخاباتی خود است. طبق گفته اطرافیان علی لاریجانی، او در حال برنامه ریزی برای سازماندهی نمایندگان ادوار مجلس برای حضور در انتخابات است.

وحدت با چاشنی انتقاد

شورای وحدت اصولگرایان اکنون به صورت جدی وارد انتخابات مجلس شده است. گفته شده که شورای وحدت به دنبال احیای نقش جامعه روحانیت مبارز در میان اصولگرایان است. تاکنون ساختارهای استانی شورای وحدت مشخص و شاخص های نامزدهای مدنظر این شورا هم تعیین شده است. شورای وحدت اعلام کرده است که در لیست خود برای تهران هفت سهمیه برای زنان و ۱۰ سهمیه برای جوانان در نظر خواهد گرفت.

ائتلاف برای حفظ داشته‌ها 

شورای ائتلاف اصولگرایان یکی دیگر از تشکل های اصولگرایی است که از دل جبهه نیروهای انقلاب اسلامی، جمنا متولد شد. در حال حاضر غلامعلی حدادعادل، رضا داوری، عبدالحسین روح الامینی، فاطمه قاسم پور، سیدعلی ریاض، نورالدین قدیمی، مهدی چمران، پرویز سروری، مهدی محمدی، مهدی اقراریان و سیدمحمد آقامیری اعضای کمیته تدوین سند انتخاباتی شورای ائتلاف هستند.

اکنون هم فرآیند بررسی سوابق کاندیداها در این شورا آغاز شده است و طبق گفته امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، بیش از ۷هزار نامزد به صورت الکترونیکی و قریب به هزار کاندیدا به صورت حضوری در سامانه این تشکل سیاسی اصولگرا برای حضور در فهرست‌های انتخاباتی مجلس ثبت نام کرده اند. محمدرضا باهنر چهره شاخص شورای وحدت است که احتمال قرار گرفتن او به عنوان سرلیست زیاد است.

مجمع ̹بیداری نیروهای انقلاب

مجمع بیداری نیروهای انقلاب (مبنا) هم تشکلی نزدیک به قالیباف معرفی شده است. مبنا همایشی را در روز چهارم آبان ماه با حضور چهره هایی از جمله محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی در حرم امام خمینی ره برگزار کرد. که البته این همایش حواشی بسیاری را نیز به دنبال داشت و خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی به تفصیل به آن پرداخته است که جزئیات بیشتر آن را از طریق لینک رو به رو می‌خوانید.(جزئیات بیشتر).

در این همایش بر مشارکت در انتخابات، دعوت به همگرایی و کارآمدی و تشکیل مجلسی انقلابی تاکید شد. قالیباف در این همایش گفت که باید سهم خواهی را حرام بدانیم. برگزاری این همایش انتقاداتی را هم ایجاد کرد، چراکه اعضای شورای وحدت در این همایش غایب بودند. 

 پایداری براصل انتخاب اصلح

جبهه پایداری از دیگر احزاب اصولگراست که وزن و جایگاهی قابل توجه در این جریان دارد. ریاست جبهه پایداری بر عهده صادق محصولی است. دبیرکل جبهه پایداری درباره برنامه های این جبهه در انتخابات پیشرو تاکید کرده است: برنامه ها و اصول جبهه در انتخابات پیشرو مانند سایر انتخابات مشخص و معین است. ما هیچگونه رجحان و اولویتی برای اعضای پایداری جهت حضور در لیست نداریم و هر کسی که پای نظام و ارزشها بایستد جزء جبهه پایداری به حساب می آوریم ولو اینکه عضو جبهه پایداری نباشد.

البته ما هیچ زمان از لیست واحد فراری نیستیم و میگوییم باید این گام های چهارگانه را برای رسیدن به یک لیست مشترک طی کنیم.« جبهه پایداری همچنان بر کلیدواژه خود برای انتخابات یعنی انتخاب اصلح تاکید دارد و به نظر میرسد همین کلیدواژه میتواند کار لیست واحد اصولگرایی را سخت کند.

پایداری بر انتخاب اصلح، مهم ترین شاخصه این گروه سیاسی است، آن ها از بدو تشکیل تاکنون مبنا را بر اصول گذاشته و به همین دلیل از سمت جریانات دیگر به عامل اصطکاک در وحدت جریان اصولگرایی شناخته می شوند. سوال اینجاست که موضع پایداری در بحث وحدت چیست؟ پاسخ این سوال را مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اینگونه می‌دهد: وحدت باید وحدت دینی و آرمانی باشد. ایجاد شرکت سهامی در انتخابات، منطبق بر رهنمودهای امام‌ (ره) و رهبری نیست. وحدت، معطوف به وحدت امت است.

وحدت اعتباری، پایداری ندارد و مدت زمان دارد. وحدت، امری پایدار در جامعه اسلامی است و همیشه باید در آن وجود داشته باشد، نه فقط در ایام انتخابات. گاهی احزاب به جای اینکه در تقویت وحدت امت نقش داشته باشند، نقش تفرقه انگیزی دارند و مردم را دچار شک و تردید می کنند و این معضل، با تهمت زدن به این و آن و متهم کردن جریان انقلابی شکل می گیرد. اگر فضا به سمت شایسته گزینی و انتخاب اصلح رفت، سعی خواهیم کرد با سایر نیروهای انقلابی وحدت کنیم؛ در غیر این صورت به حداکثر افراد مشترک در فهرست ها برسیم. (جزئیات بیشتر)

شریان و رزما 

در جریان اصولگرا تشکل های دیگری از جمله شبکه یاران انقلاب اسلامی (شریان) با دبیرکلی ابوالقاسم جراره و محوریت حمید رسایی فعال هستند. به نظر میرسد شریان که گفته میشود از جبهه پایداری منشعب شده است، منتقد جدی قالیباف خواهد بود. رسایی اخیرا انتقادهای تندی به قالیباف مخصوصا برای برگزاری نشست مبنا و مدیریت مجلس یازدهم داشته است.

اخیرا هم جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی (رزما) به ریاست حسین االله کرم اعلام موجویت کرده است، هرچند هنوز موضع رزما درباره انتخابات خیلی روشن نیست. الله کرم در جلسه اعلام موجودیت رزما تاکید کرد: ما قصد داریم هزاران نیروی رزمنده دوران دفاع مقدس، ارزشی و انقلابی را به صحنه سیاسی بیاوریم تا نقش و تاثیرگذاری خود را مانند دوران دفاع مقدس نشان دهند.  امروز جنگ ما، کنار گذاشتن کهنسالان سیاسی 40سال گذشته و آوردن جوانان به صحنه براساس بیانیه گام دوم انقلاب است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top